پرینترهای لیزری چگونه کار میکنند؟

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند ؟

شاید تاکنون این پرسش که، پرینترهای لیزری چگونه کار میکنند؟ ذهن شما را مشغول کرده باشد. تکنولوژی پرینترهای لیزری، در نگاه اول ممکن است مانند مباحث علمی تخیلی به نظر برسند! حال آنکه پرینترهای لیزری نخستین بار در سال 1969 و بر پایه فناوری مشابه دستگاه های فتوکپی، توسط گری استارک و در در زمان او در تیم توسعه محصول زیراکس اختراع گردید. در نهایت در سال ۱۹۷۵ نخستین چاپگر لیزری تولید شد ، شرکت HP نه سال بعد ، نخستین پرینتر لیزری خود که پرینتری با ابعاد کوچک و با قیمتی مناسب و سریع بود را روانه بازار کرد. این پرینتر توان چاپ ۸ صفحه را در دقیقه را دارا بود، این موضوع تحولی بزرگ را در فناوری دستگاه‌های اداری ایجاد کرد.

امروزه پرینترهای لیزری بروز و پیشرفته این توانایی را دارند که تا ۷۰ صفحه در دقیقه را چاپ کنند. در اکثر مدل‌های پرینترهای لیزری ، وضوح تصویر یا Dpi در حدود ۶۰۰ و یا 1200 dpi  می باشد. این میزان وضوح ، می‌تواند در پرینترهای لیزری پیشرفته به ۲۴۰۰ dpi نیز برسد.

چندین دهه هست که در صنعت چاپ به عنوان وسیله ای سریع و باکیفیت برای تولید اسناد و عکس ها استفاده می شود. در این زمان پرینترهای لیزری آنقدر کارآمد و مقرون به صرفه شده‌اند که تقریباً در هر محیط اداری و خانه ها به یکی از لوازم اصلی تبدیل شده‌اند. یکی از مزایای بزرگ پرینترهای لیزری عدم نیاز به جوهر و محدودیت های آن است. پرینترهای لیزری از کارتریج تونر استفاده می کنند. تونر یک ماده پودری بسیار ریز و خشک است.

پیشنهاد برای مطالعه بیشترکارتریج پرینتر

پرینترهای لیزری در کارکرد با حجم بالایی از اسناد با کیفیتی مطلوب را با سرعتی استثنائی عمل می کنند. این امر پرینترهای لیزری را برای کاربران بسیار قابل اعتماد کرده است. با این وجود بسیاری از کاربران پرینترهای لیزری آگاهی زیادی در نحوه کارکرد دستگاه های خود را ندارند. امروزه به طور کلی سه نوع پرینتر لیزری پیدا خواهید کرد:  تک کاره (تک رنگ، رنگی) و چندکاره (کاره تک رنگ و رنگی). شرکت های بزرگ و معتبر جهانی در این بازار فعال هستند، عبارت اند از: HP, Canon, Samsung, Brother, Lexmark  و … . این شرکت ها همواره در حال رقابت برای طراحی و تولید پرینتر های با قابلیت های برتر می باشد.

آنچه در ادامه خواهید خواند

پرینترهای لیزری چگونه کار میکنند ؟ (فرآیند چاپ)

قدم به قدم فرآیند چاپ و نحوه عملکرد و در پرینترهای لیزری را در این بخش شرح خواهیم داد:

– پردازش تصویر

– شارژ کردن 

– تابش لیزر 

– توسعه 

– انتقال 

– فیوزینگ

– تمیز کردن و شارژ کردن

پردازش تصویر

به صورت بنیادین پرینترها فایل های دیجیتال و نرم افزاری را به کمک نرم افزار درایور به وسیله اتصال USB, LAN, WIFI بر روی کاغذ انتقال می دهند، پس از دستور پرینت از مبدا (کامپیوتر، تلفن همراه، حافظه های جانبی) فایل دیجیتال از طریق برد فرمتر ترجمه و به آنالوگ تبدیل شده و دستور پرینت از فرمتر به تمامی اجزاء دستگاه برای اجرای وظایف هر یک از آنها منتقل می گردد.

شارژ کردن

پرینترهای لیزری شروع به گرم شدن می کند. سیم تاج و یا اتصال درام، گرم و آماده می گردد تا بار استاتیکی (ایستا) مثبت خود را به غلطک درام (سیلندر فلزی) منتقل کند. 

تابش لیزر

در زمانی که درام کارتریج (مقاله: کارتریج چیست؟) به واسطه گیربکس می چرخد، بار مثبت در تمام سطح خود دریافت می کند. پرینترهای لیزری با یک کارتریج که دارای یک درام می باشد، همچنین برخی از مدل‌های رنگی دارای چهار کارتریج هستند تمام درام ها بار مثبت را به خود می گیرد. سپس بخش دیگری از پرینترهای لیزری بنام واحد لیزر فعال می شود و پرتو خود را به زنجیره ای از آینه های درونی اش می تاباند. در نتیجه در سراسر سطح غلطک درام منعکس می گردد. پرتو واحد لیزر منعکس شده یک طرح کلی از سندی که در دستور چاپ قرار دارد، را از طریق یک بار الکتریکی منفی مخالف ایجاد می نماید.

توسعه

پودر تونر (مقاله: کارتریج چیست؟)  با شارژ مثبت به تدریج از پودر تونر داخل کارتریج روی درام بارگزاری می شود. پودر تونر با بار مثبت به نواحی دارای بار منفی و پرتو واحد لیزر می چسبد. (بارهای مخالف جذب یکدیگر می شوند./ الکتریسیته ساکن). در همین حال، نواحی که دارای بار مثبت روی درام می باشند. هیچ اثری از تونر بر روی آن نیست.

انتقال

کاغذ درون پرینتر حرکت می کند و از طریق غلطک ترنسفر (انتقال) یا تسمه انتقال (ITB,TTB) بار مثبت دریافت می کند. در حالی که روی درام حرکت می کند، تونر روی درام  با بار منفی به سطح کاغذ کشیده نشسته، که با طرح کلی سند مورد نظر مطابقت دارد.

فیوزینگ

کاغذی که تونر طرح کلی سند را رویش نمایان کرده است. در بخشی به نام فیوزر که دارای دوغلتک، (جهت ایجاد حرارت و فشرده سازی تونر در درون بافت کاغذ)قرار گرفته و عبور می کند. که در نهایت سند مورد نظر در صفحه چاپ می شود و سپس از پرینتر خارج می گردد.

تمیز کردن و شارژ کردن

پس از اتمام چاپ یک برگ سند؛ قبل از اینکه درام چرخش خود را کامل کند، به وسیله یک تیغه نرم پلاستیکی به نام بلید(مقاله کارتریج چیست؟) با بار الکتریکی خنثی از تونر باقی مانده پاک می گردد. در نهایت، درام تازه تمیز شده یک بار منفی تازه بر روی سطح خود از یک غلتک شارژ دریافت می کند و آن را برای دور پرتو واحد لیزر دیگری آماده می کند.

پرینترهای لیزری رنگی و فرآیند چاپ در آنها

پرینترهای لیزری چگونه کار میکنند؟ پرینترهای لیزری رنگی از تونر رنگی، معمولاً فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه (CMYK) استفاده می کنند. در حالی که چاپگرهای تک رنگ فقط از یک مجموعه لیزر اسکنر و چاپگرهای رنگی اغلب دارای یک مجموعه لیزر اسکنر با 4 لیزر در درون خود فعالیت می کنند.

چاپ رنگی فرآیند چاپ را به پیچیدگی می‌افزاید زیرا ناهماهنگی‌های بسیار جزئی که به عنوان خطاهای تثبت شناخته می‌شوند، ممکن است بین چاپ هر رنگ رخ دهد و باعث ایجاد حاشیه‌های رنگی ناخواسته، تار شدن یا رگه‌های روشن/تیره در لبه‌های نواحی رنگی شود. برای داشتن دقت ثبت بالا، بسیاری از چاپگرهای لیزری رنگی از یک تسمه چرخان بزرگ به نام «ترنسفر بلت یا کمربند انتقال» استفاده می کنند. تسمه انتقال از جلوی تمام کارتریج ها عبور می کند و هر یک از لایه های تونر به طور دقیق روی تسمه اعمال می شود. سپس لایه های ترکیب شده در یک مرحله یکنواخت روی کاغذ اعمال می شوند.

چاپگرهای رنگی معمولاً هزینه بالاتری برای هر صفحه نسبت به چاپگرهای تک رنگ دارند، حتی اگر صفحاتی که فقط به صورت تک رنگ چاپ می شوند.

نحوه عملکرد پرینترهای لیزری و اجزای تشکیل دهنده

پرینترهای لیزری چگونه کار میکنند؟ نیز مانند دیگر پرینترها از دو بخش الکترونیکی  مکانیکی تشکیل شدند. که عبارت اند از:

برد منبع تغذیه DC Power یا Power Supply

برد فرمتر (Formatter)

لیزر(Laser Scanner)

فیورز (Fuser) 

سیم های کورنا (Corona Wires)

غلتک یا تسمه انتقال (Transfer Belt or Transfer Roller)

کارتریج و تونر (Cartridge)

پیکاپ اسمبلی (Pickup Assembly)

پیشنهاد برای مطالعه بیشترآشنایی با قطعات پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری و مزایا و معایب آنها

پس از آشنایی نسبت به تکولوژی پرینترهای لیزری، باید به مزایا و معایب این نوع چاپگرهای بپردازیم

مزایا

سینی با ظرفیت کاغذ بالا و توان کار ماهانه بالا

وضوح تصویر بالا از مزایای چاپگر لیزری

سرعت چاپگر از جمله مزایای چاپگر لیزری

اطمینان بیشتر و نیاز به تعمیرات کم تر

هزینه مواد و قطعات مصرفی

معایب

قیمت خرید چاپگرهای لیزری نسبتا بالاتر می باشد

این نوع چاپگرها برای گرم شدن ، به زمان بیشتری احتیاج دارند.

کیفیت تصاویر چاپی در چاپگرهای لیزری کم تر از چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای لیزری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان فضای بیشتری اشغال می کنند و اندازه بزرگ تری نیز دارند.

نظرات

  1. این مقاله کار بسیار خوبی در توضیح مکانیزم‌های پیچیده پرینترهای لیزری به شیوه‌ای ساده و قابل فهم انجام داده است. توضیحات مرحله به مرحله بسیار کمک کننده است. متشکرم

  2. Avatar for سعید عدولی نیما بهاری : 1403/03/20 at 4:39 ب.ظ

    از توضیحات شفاف و دقیق درباره تکنولوژی پرینترهای لیزری بسیار سپاسگزارم. این مقاله منبع بسیار خوبی برای درک بهتر عملکرد و مزایای پرینترهای لیزری است. ادامه دهید!

  3. Avatar for سعید عدولی بهناز طاهری : 1403/03/20 at 4:38 ب.ظ

    ممنون از مقاله جامع و کامل درباره نحوه کار پرینترهای لیزری. توضیحات دقیق در مورد هر مرحله از فرآیند چاپ بسیار آموزنده و مفید است. کار عالی انجام دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فنی رایگان