پرینتر جوهر افشان یا لیزری (بهترین کدام است؟)

پرینتر جوهر افشان یا پرینتر لیزری

اگر بخواهید پرینتری برای مصارف خانگی یا اداری خود تهیه و خریداری نمایید، حتما یکی از سوال‌هایی که ذهن شما را درگیر خود می‌کند اینست که چه نوع پرینتری مناسب من است؟ پرینتر جوهرافشان یا لیزری کدام بهتر است؟ و یا به عبارت دیگر برای رفع کامل نیازها و خواسته‌هایتان چاپگر لیزری مناسبتر است یا جوهرافشان؟

قبل از هر تصمیمی، باید تفاوت‌ها، امکانات، مزایا و محدودیت‌های هر کدام را بررسی و با نیازهای خود تطبیق دهید. و درنهایت خودتان جواب این سوال را بدهید که: کدام بهتر است؟ پرینتر جوهرافشان یا لیزری

آنچه در ادامه خواهید خواند

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

پرینترها در تنوع و تکنولوژی‌های چاپی مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. که رایج‌ترین آنها تکنولوژی‌های جوهرافشان و لیزری می‌باشند. در مقام مقایسه این دو تکنولوژی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. از مکانیزم چاپ گرفته، تا نحوه ارائه خروجی. با توجه به محدودیت‌هایی که هر کدام نسبت به هم دارند، امکاناتی را نیز برای کاربر فراهم میکنند. که با ذکر مشخصات و قیاس آنها با یکدیگر آنچه بر اساس نیازهایتان مناسبتر است را میتوانید انتخاب نمایید.

پرینتر جوهرافشانپرینتر لیزری
نوع استفادهاداری/تجاریاداری/تجاری + خانگی
فضای مورد نیازکمکم / زیاد (بستگی به مدل)
قیمتکمزیاد
هزینه‌های چاپیزیادکم
کیفیت چاپزیادکم
خروجی چاپمرطوبخشک
سرعت چاپکمزیاد
نوع کارتریججوهر (مایع)تونر (پودر)
ظرفیت کارتریجکمزیاد
قابلیت شارژ کارتریجدارددارد
طول عمر کارتریجکمزیاد

پرینتر جوهرافشان چیست؟

پرینتر جوهرافشان، همانطور که از نامش پیداست، از جوهر (رنگ مایع) برای چاپ متن، گرافیک و تصاویر بر روی انواع مختلف کاغذ استفاده می‌کند. این پرینترها قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می‌پاشند. کارتریج جوهری خود به دو دسته، دای و پیگمنت تقسیم می‌شود. چنین دسته بندی به دلیل عنصر تشکیل دهنده و نوع جوهر درون آنها است. کارتریج پیگمنت دارای رنگدانه و کارتریج دای بیشتر از آب تشکیل شده است. عموما از ابعاد کوچک برخوردار بوده و ارزان‌تر می باشند. همچنین عکس‌های با کیفیت تری را چاپ میکنند؛ اما پرینترهای جوهرافشان نیاز به نگهداری دقیقتری از سوی کاربر دارند؛ زیرا ممکن است این پرینترها در گذر زمان و بی توجهی برای شما هزینه گزافی را به همراه داشته باشند.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:  پرینتر جوهرافشان چگونه کار می کند؟

مزایای پرینتر جوهرافشان

– ابعاد و وزن کم

– قیمت خرید اولیه ارزان

– کیفیت چاپ گرافیکی بالا

– عدم آلودگی صوتی در هنگام اجرای دستور چاپ

– عدم نیاز به مرحله Warm Up قبل از اجرای دستور چاپ (زمان آغاز اجرای دستور چاپ سریع تر)

– امکان شارژ مجدد در کارتریج های طرح و پرینترهای دارای تانک جوهر

– تنوع در استفاده کاغذها پارچه و … برای انجام چاپ

– تشخیص ترکیب رنگ بالا

معایب پرینتر جوهر افشان

– خشک شدن جوهر در کارتریج و هد در صورت عدم استفاده مداوم

– هزینه بالای تعمیر و نگهداری و قطعات مصرفی

– چاپ آسیب پذیر در برابر رطوبت بالا

– ظرفیت چاپ تعداد برگ پایین در کارتریج ها

– هدر رفتن جوهر در هنگام پاک کردن اتوماتیک هد توسط خود دستگاه

– سرعت چاپ پایین نسبت به همتایان خود در تکنولوژی پرینترهای لیزری

– ظرفیت محدود به 50 الی 100 برگ کاغذ در سینی

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری برخلاف پرینترهای جوهرافشان از عنصر دیگری، یعنی تونر برای چاپ استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها بوسیله حرارت پودر تونر را روی کاغذ پخت می‌کند تا یک اثر چاپی ایجاد شود. کارتریج‌های لیزری حاوی پودری بسیار ریز از جنس پلی استر هستند. پلاستیکی که در پلی استر وجود دارد، الکتریسیته ساکن را در خود نگه داشته و باعث جذب بار منفی (که در کاغذ وجود دارد) می‌شود.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:  پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

درام یکی از بخش‌های کارتریج لیزری است که نقشی اساسی را در عملکرد پرینترهای لیزری ایفا می‌کند. وقتی صحبت از چاپ سیاه و سفید صفحات متنی است، پرینترهای لیزری بهترین گزینه هستند. پرینتر‌های لیزری خود به دو دسته، پرینتر‌های لیزری تک رنگ (مشکی) و پرینتر‌های لیزری رنگی تقسیم می‌شوند. کارتریج پرینتر‌های لیزری رنگی، شامل چهار رنگ مشکی (K)، آبی (C)، زرد (Y) و قرمز (M) هستند (CMYK)، پرینتر لیزری تک رنگ تنها کارتریج مشکی را دارا است. پرینترهای لیزری طبعا گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند، چرا که هزینه نگهداری و خروجی پایین، سرعت چاپ بالا، تیراژ چاپ بیشتر و…. را دارا می‌باشد، بطور کلی در دراز مدت گزینه‌ای مقرون به‌صرفه‌تری از پرینترهای جوهرافشان هستند. 

بطور کلی بنیادی ترین تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان، تکنولوژی چاپ بکار رفته در این پرینترها است. در پرینترهای جوهر افشان، بوسیله اسپری کردن جوهر بر روی کاغذ، خروجی چاپ شکل میگیرد، اما در پرینترهای لیزری با ذوب یا اصطلاحا پخت تونر روی کاغذ این امر محقق میشود.

مزایای پرینتر لیزری

– سرعت چاپ بالا

– انجام چاپ در تیراژ بالا

– کیفیت بالا در چاپ اسناد و تصاویر

– ظرفیت چاپ تعداد برگ بالا در کارتریج ها

– عمر بالای قطعات مصرفی و قیمت پایین هزینه تعمیر و نگهداری نسبت به تکنولوژی جوهر افشان،

– چاپ مقاوم در برابر چاپ

– مواد چاپی جامد و پودری با عمر طولانی و عدم خشک شدن مانند پرینتر های جوهرافشان

معایب پرینتر لیزری

– محدودیت در نوع و جنس کاغذ در پرینترهای لیزری

– کیفیت چاپ ضعیف در چاپ های با گرافیک بسیار بالا نسبت به پرینتر جوهرافشان

– ابعاد و وزن بالا نسبت به پرینتر جوهرافشان

– نیاز به مرحله Warm Up ابتدایی جهت آماده بکار شدن (زمان آغاز به کار بیشتر)  

– عدم آلودگی صوتی در هنگام اجرای دستور چاپ، تولید صدای نامحسوس و پایین

– قیمت خرید اولیه ی بالا

نیازها و خواسته های شما از یک پرینتر

اگر بسیار کم به پرینتر نیاز پیدا می‌کنید و ممکن است در فواصل طولانی نیاز به چاپ اسناد خود را داشته باشید؛ خرید یک پرینتر جوهرافشان توصیه نمیشود. چرا که امکان دارد جوهر چاپ به علت ساکن بودن، در هد دستگاه خشک شود و هزینه سنگینی را به کاربر تحمیل کند.

اما اگر استفاده شما از پرینتر بصورت مداوم باشد و صرفا نیاز به چاپ تصاویر با کیفیت و وضوح بالا را دارید؛ انتخاب یک پرینتر جوهرافشان عاقلانه‌تر می باشد.

پرینتر جوهرافشان یا لیزری کدام یک برای شما مناسب است؟

اگرچه هر دو فناوری چاپ جای خود را در محیط های خانگی و ادارات را دارند، اما باید دید که کدام یک نیازهای شما را برآورده کند. در مورد پرینترهای جوهرافشان در مقابل پرینترهای لیزری، همه چیز به این بستگی دارد که شما می خواهید چه کاری انجام دهید، و اینکه کدام فناوری برای این نیازها مناسب تر است.

اگر از چاپگر خود عمدتاً برای تجارت استفاده می‌کنید، چاپگرهای لیزری ممکن است ویژگی‌های تجاری محور اضافه‌تری را ارائه دهند، مانند سینی‌های کاغذ اختیاری، بازده جایگزینی بالاتر و گزینه‌های امنیتی پیشرفته. درباره نحوه انتخاب چاپگر تجاری بیشتر بدانید.

کدام را انتخاب کنیم؟ (جمع بندی)

در این مقاله به طور جامع دو نوع پرینتر لیزری و جوهرافشان را با یکدیگر مقایسه کردیم.تا شما دقیق‌تر تصمیم بگیرید که چه نوع پرینتری برایتان مناسب‌تر است. اما بطور خلاصه در بخش جمع بندی به پرسش های متداولی که معمولا در ذهن کاربران به وجود می آید، نیز پاسخ داده ایم.

برای استفاده خانگی پرینتر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟

در نگاه اول پرینترهای جوهرافشان به دلیل قیمت پایین‌تر گزینه‌های مناسبی برای استفاده خانگی به نظر میرسند اما هزینه نگه‌داری بالاتری را دارا می باشند و اگر مدتی از پرینتر استفاده نگردد جوهر خشک می‌شود و نازل های هد مسدود می گردد در صورتی که پرینتر لیزری چنین مشکلی ندارد. در نهایت بهترین پیشنهاد خرید پرینتر لیزری می باشد.

برای شرکت‌ها و ادارات با چاپ روزانه بالا پرینتر لیزری بخریم یا جوهر افشان؟

برای تعداد چاپ بالا پرینتر لیزری به دلیل توانایی بالاتر در تعداد چاپ ماهانه و همچنین سرعت بسیار بالاتر و هزینه چاپ نهایی پایین، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

برای چاپ رنگی یا چاپ تصاویر پرینتر لیزری بگیریم یا جوهر افشان؟

به طور کلی پرینترهای جوهر افشان برای چاپ رنگی و به‌خصوص چاپ تصاویر عملکرد کیفی بهتری دارند و اگر کیفیت بسیار عالی می‌خواهید به سراغ پرینترهای جوهر افشان بروید. در غیر این صورت کیفیت چاپ رنگی و تصویر پرینتر لیزری نیز کاملا خوب و منطقی و قابل اتکا می باشد.

نظرات

  1. Avatar for سعید عدولی ناشناس : 1403/04/16 at 1:14 ب.ظ

    بابت مقایسه‌های مشخص و جزئیات فنی ارائه شده، واقعا ازتون سپاس گذارم

  2. Avatar for سعید عدولی سمانه قدوس : 1403/04/16 at 1:13 ب.ظ

    میشه در مورد هر کدام از این تکنولوژی ها بیشتر توصیح بدید

  3. Avatar for سعید عدولی عباس راستی : 1403/04/16 at 1:12 ب.ظ

    برای چاپ عکس کدوم بهتره؟ جوهرافشان یا لیزری. و میشه یه مدل با قیمت مناسب خودتون پیشنهاد بدید

  4. Avatar for سعید عدولی بهرام بنفشه : 1403/04/16 at 1:09 ب.ظ

    میشه جزئیات بیشتری در مورد هزینه‌های نگهداری و تعمیرات هر دو نوع پرینتر بدید؟

  5. استفاده از مقایسه‌های مشخص و جزئیات فنی، به خوانندگان کمک می‌کند تا بر اساس نیازهای خود تصمیم‌گیری کنند، اما زبان مقاله گاهی پیچیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فنی رایگان