علت گیر کردن کاغذ در پرینتر و راه حل آن در 4 مرحله

پرسشی که برای اکثر کاربران پیش می‌آید، « علت گیر کردن کاغذ در پرینتر » است. این موضوع یکی از مشکلات متداولی است که در ماشین های اداری نظیر پرینترها، دستگاه‌های کپی، دستگاه‌های فکس و… بسیار اتفاق می‌افتد.

گیر کردن کاغذ در پرینتر، با خطای Paper Jam  یا  Jam in Fuser خودش را نشان میدهد. که نه تنها، مشکلی آزاردهنده، بلکه مخطل کننده روند کاری است. باید به این مهم دقت نمود که علت گیر کردن کاغذ در پرینتر اغلب استفاده نادرست از پرینتر می‌باشد. همچنین باید توجه داشت در صورتی  که کاغذ مکررا در پرینتر گیر کند، باید تمامی قسمت های پرینتر بخاطر مشکلات سخت افزاری بررسی شود و عدم توجه به آن، باعث آسیب دیدن قطعات اصلی پرینتر شما می گردد. همچنین منجر به کاهش بهره‌وری، هدر رفتن کاغذ و تونر نیز می‌شود که در نهایت کاربر با تعمیر پر هزینه برای پرینتر خود مواجه می شود. اما برای تشخیص دقیق دلایل این مشکل به موارد زیر توجه کرد:

آنچه در ادامه خواهید خواند

دلایلی که باعث گیر کردن کاغذ در پرینتر میشود

علت گیر کردن کاغذ در پرینتر میتواند دلایلی مختلفی داشته باشد. که میتواند به منطقه جغرافیایی، نحوه استفاده شما از پرینتر، میزان توان پرینتر و… مرتبط باشد. اما شاخص ترین آنها در زیر ذکر گردیده.

لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع علت گیر کردن کاغذ در پرینتر، به خود آن (کاغذ) بستگی دارد تا تجهیزات سخت افزاری پرینتر مانند:

– تنظیمات اشتباه کاغذ در درایور پرینتر

– قرار گرفتن نادرست کاغذ در سینی ورودی پرینتر و یا راهنماهای (گونیا) لبه کاغذ به درستی تنظیم نشده باشند

بارگذاری بیش از حد ظرفیت کاغذ در سینی

اندازه و ضخامت و یا وزن نامناسب کاغذ برای نوع پرینتر

رطوبت، که باعث موج دار شدن کاغذ می شود

الکتریسیته ساکن، که باعث چسبندگی کاغذها به یگدیگر می شود

کاغذهای قدیمی یا تاب خورده

کیفیت ضعیف کاغذ مورد استفاده

گرد و غبار و الیاف کاغذ و یا هرگونه جسم خارجی (مانند سوزن منگنه، گیره کاغذ و… ) که باعث مسدود شدن مسیر چاپ میشوند.

دلایل دیگری که میتوانند علت گیر کردن کاغذ در پرینتر باشند، و رفع آنها نیاز به دانش در زمینه تعمیرات پرینتر دارد:

 کثیف بودن غلطک ها

استفاده از کارتریج مسطحلک، ضربه خورده و یا قدیمی…

خرابی سلنوئید و یا چرخ دنده کلاچ پرینتر

خرابی قطعات و غلطک های فیوزر

عدم کارکرد صحیح گیربکس پرینتر

مشکلات الکترونیکی و Timing پرینتر

خرابی و یا کثیف بودن سنسورهای کاغذ

در موارد بالا مشاهده می فرمایید که بسیاری از موارد مربوط به نوع (اندازه و ضخامت) کاغذ مورد استفاده در پرینتر است. پس ساده ترین راه این است که در مرحله نخست، کاغذ مصرفی خود را عوض نماییم. و هرگونه احتمال که مشکل گیر کردن کاغذ در پرینتر را به کاغذ مرتبط میسازد را مرتفع سازیم.

نقش غلطک‌ها در گیر کردن کاغذ در پرینتر

در صورت اطمینان از سلامت کاغذ، باید عوامل دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. نظیر کاغذ کش (Pick up) یا غلطک های موجود در پرینتر که در صورت عدم سلامت، باعث میشوند کاغذها به شکل صحیح در مسیر چاپ حرکت نکنند. و یا باعث چروک و یا پاره شدن کاغذ گیر کردن آن در پرینتر می‌شود.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: آشنایی با قطعات پرینتر لیزری

راهکارهای جلوگیری و رفع علت گیر کردن کاغذ در پرینتر

به منظور جلوگیری از گیر کردن کاغذ در پرینتر بهتر است به موارد زیر توجه رعایت کنید:

1- از قرار گرفتن صحیح کاغذ در سینی ورودی پرینتر اطمینان حاصل نمایید

2- همواره از کاغذهای با کیفیت و استاندارد استفاده نمایید، که این امر نه تنها منجر به جلوگیری از مشکلات ثانویه و گیر کردن کاغذ در پرینتر میگردد، بلکه باعث افزایش طول عمر مفید دستگاه نیز میشود.

3- با خواندن دفترچه راهنمای پرینتر خود مطمئن شوید، از کاغذهایی استفاده میکنید که دستگاهتان آنها را پشتیبانی میکند.

4-  در بخش تنظیمات پرینتر سایز و ضخامت کاغذ را به درستی انتخاب نمایید.

5- پرینتر خود را بسته به میزان استفاده‌ای که از آن میکنید، برای سرویس های دوره‌ای به مراکز معتبر واگذار کنید.

اگر به صورت مداوم کاغذ در دستگاه شما گیر می کند و اطمینان دارید که مشکل از کاغذ، فیوزر، پیکاپ و گیربکس دستگاه نیست. ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد. پس بهتر است به بررسی قطعات بردهای الکترونیکی پرداخته شود. باید برد Formatter و ELP برد PSU مورد بررسی دقیق قرار گرفته تا مشکل نهایی پیدا شود.

چگونه کاغذ گیر کرده در پرینتر را در بیاوریم

تفاوتی ندارد که پرینتر شما تک کاره و یا چند کاره باشد. چرا که اصول بیرون کشیدن کاغذهای گیر کرده در تمام پرینترها یکسان است. همانطور که علت گیر کردن کاغذ در پرینتر دلایل یکسانی میتواند داشته باشد.

این نکته بسیار مهم است که، بیرون کشیدن نادرست و ناشیانه کاغذهای گیر کرده در چاپگر، باعث صدمات شدیدی به آن میشود.

مرحله اول

بعد از شناسایی علت گیر کردن کاغذ در پرینتر، برای بیرون کشیدن آن باید :

ابتدا پرینتر را خاموش کرده و تمام کابل ها و اتصالات آن را جدا کنید. و صبر کنید تا فیوزینگ دستگاه خنک شود. (نهایتا تا 60 ثانیه)

مرحله دوم

کاغذهای موجود در سینی ورودی را خالی کرده سپس درب های پرینتر را باز کنید؛ و محلی که کاغذ در آن مانده را پیدا کنید. (توجه داشته باشید که مهم نیست مدل پرینتر چیست، اما در برخی پرینترها علاوه بر درب جلویی، یک درب هم در پشت دستگاه وجود دارد.)

اگر موفق به پیدا کردن کاغذ نشدید، احتمالا کاغذ در زیر کارتریج گیر کرده است. بنابراین درب محل قرارگیری کارتریج پرینتر را باز کنید و کارتریج را بیرون بکشید. 

هنگام بیرون کشیدن کاغذ از پرینتر به هیچ عنوان نباید عجله کرد. چرا که در صورت پاره شدن کاغذ، مشکلات و دردسرهای بیشتری برایتان بوجود می آید.

مرحله سوم

معمولا یک کاغذ در سه نقطه از پرینتر ممکن است که گیر کند:

1- بین سینی ورودی و کارتریج

2- بین کارتریج و داخل فیوزینگ

3- بین فیوزینگ و رول اگزیت

اگر کاغذ در حالت اول داخل پرینتر گیر کرده باشد، بیرون کشیدن آن کار ساده‌ای است. و کافی است تا شما کارتریج را از دستگاه خارج کرده و از سینی ورودی کاغذ را بیرون بکشید.

برای بیرون کشیدن کاغذ گیر کرده در پرینتر، باید از هر دو دست خود استفاده کنید، و کاغذ را به سمت خود بکشید.

نحوه صحیح بیرون کشیدن کاغذ گیر کرده در پرینتر

اگر کاغذ در حالت اول داخل پرینتر گیر کرده باشد، بیرون کشیدن آن کار ساده‌ای است. و کافی است تا شما کارتریج را از دستگاه خارج کرده و از سینی ورودی کاغذ را بیرون بکشید.

در حالت دوم، که حساس‌ترین حالت ممکن است، و نیازمند آن است تا دقت بیشتری برای بیرون کشیدن کاغذ داشته باشیم. چرا که فشار بیش از حد ممکن است باعث پاره شدن فیلم دستگاه شود.

در این حالت نیز باید مانند حالت اول، کارتریج را از دستگاه خارج کرده، و با دقت کاغذ را از دستگاه بیرون بکشیم. توجه داشته باشید که اگر این کار نیاز به فشار بالایی داشت. از انجام آن صرفه نظر کنید و اجازه دهید تا یک تکنسین این کار را برای تان انجام دهد.

حالت سوم حالتی است که، کاغذ بین فیوزینگ و رول اگزیت گیر کرده باشد. این حالت نیز حساسیت خاص خود را دارد. چرا که فیوزینگ پرینتر را درگیر خود کرده است، و برای بیرون کشیدن کاغذ از آن باید، به همان شکلی که در حالت دوم عمل کرده‌ایم، کاغذ را از پرینتر خارج کنیم.

نظرات

  1. Avatar for سعید عدولی ماکان مجیدی : 1403/05/06 at 2:55 ب.ظ

    بسیار عالی! به نظرم خوندن این مقاله برای همه کاربران پرینتر واجب است.اطلاعات مفید و جامعی را فراهم می‌کند

  2. Avatar for سعید عدولی یزدان پناه : 1403/05/06 at 2:51 ب.ظ

    من از این مقاله استفاده کردم و مشکل گیر کردن کاغذ در پرینترم را با موفقیت حل کردم. اطلاعات عملی و مفیدی را ارائه داده است

  3. سلام، از مقاله‌تان خیلی استفاده کردم. پرینتر من دائماً کاغذ را گیر می‌کند و مجبورم چند بار در روز آن را باز و بسته کنم تا مشکل حل شود. آیا می‌توانید راهنمایی کنید که کدام بخش‌های پرینتر نیاز به بررسی و تمیزکاری دارند تا این مشکل کمتر پیش بیاید؟ همچنین، آیا روغن‌کاری قطعات مکانیکی پرینتر می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ متشکرم.

    • درور بر شما…
      برای کاهش این مشکل، شما میتوانید با درآوردن کارتریج و تمیز کردن قطعات زیر آن ( با یک دستمال خشک و بدون پرز ) از تونر، بروز این مشکل را کاهش دهید. همچنین از کارتریج های مسطحلک که تونر ریزی دارند خودداری کنید.
      در مورد سوال بعدی تان باید گفت که به هیچ عنوان از روغن روان کننده مایع برای روغن‌کاری قطعات مکانیکی پرینتر نباید استفاده کنید. و فقط باید گریس استفاده کرد. .
      پیشنهاد میکنم که مقالات “آشنایی با قطعات پرینتر جوهرافشان” و “آشنایی با قطعات پرینتر لیزری” را مطالعه فرمایید

  4. Avatar for سعید عدولی اسماعیل حاجی حسینی : 1403/05/06 at 2:43 ب.ظ

    مقاله بسیار کاملی بود، به ویژه بخش راهکارهای جلوگیری از گیر کردن کاغذ در پرینتر بسیار مفید بود. متشکرم!

  5. Avatar for سعید عدولی الهه لرزاده : 1403/05/06 at 2:36 ب.ظ

    آیا می‌توانید راهنمایی کنید که چگونه می‌توانم این مشکل را به صورت دائمی حل کنم؟ همچنین، آیا استفاده از نوع خاصی از کاغذ می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند؟ ممنون از راهنمایی شما.

    • درور بر شما…
      ببینید یک پرینتر علاوه بر اینکه یک سیستم الکترونیکی است، یک مکانیزم مکانیکی هم به شمار میرود. پس نمی‌توان، با قاطعیت گفت که این مشکل رو میتوان دائم و همیشگی از بین برد، بویژه در پرینترهای سامسونگ. تنها راه کاهش بوجود آمدن این مشکل، سرویس های دوره ای پرینتر میباشد.
      در رابطه با سوال دوم شما باید گفت، که سعی کنید از کاغذهای 80 گرم، برندهای معتبر استفاده کنید. که کمترین میزان پرز سلولز را دارند.

  6. Avatar for سعید عدولی حمید عالی مقام : 1403/05/06 at 2:12 ب.ظ

    خیلی خوب بود! من که از این مشکل خیلی اذیت میشدم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فنی رایگان