دلایل کاهش کیفیت برگه های چاپ شده

همه‌ی کاربرانی که با پرینترها سر و کار دارند، چاپ با کیفیت برایشان جذابیت و جلوه بسیاری دارد. پس دلایل کاهش کیفیت برگه های پرینت شده، جز مهم‌ترین دغدقه‌های آنهاست. اکثر کاربران هنگام مواجهه با مشکل کاهش کیفیت چاپ، این پرسش برایشان پیش می‌آید، که :

چرا کیفیت برگه پرینت شده پایین است؟

همه ما انتظار داریم پرینتری که خریداری کرده‌ایم، بعد از گذشت چند سال به خوبی، همان روز اول برایمان کار کند. که البته انتظاری بیراه نیست. اما پرینترها (چاپگرها) را همیشه نمی‌توان منبع مشکل دانست! چرا که، فاکتورهای زیادی وجود دارند که، بر کیفیت چاپ برگه ها تاثیر گذارند. بنابراین، پیش از آنکه پرینتر یا دستگاه کپی خود را مقصر اصلی بدانید، بهتر است، به عوامل بروز این مشکل توجه داشته باشید.

– نرم افزارها

– مانیتورها

– زبان دستوری چاپگرها

– سیستم عامل‌‌ها

– کاغذها و دستگاه‌های چاپ

کاهش کیفیت چاپ ناشی از مشکلات نرم افزاری

اگر نوع فعالیت کاربر به چاپ رنگی با کیفیت بالا نیاز داشته باشد. نرم افزاری که استفاده می شود می‌تواند تفاوت را نمایان کند. نرم افزارهای مختلف طراحی دارای قابلیت‌های گوناگونی هستند که بطور کامل بر کیفیت چاپ تاثیر می‌گذارند و می توانند از دلایل کاهش کیفیت برگه های پرینت شده باشند.

با توجه به اینکه به طور کلی، ویژگی‌ها و تنظیمات نرم افزار تفاوت زیادی در کیفیت چاپ ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که، اگر انتظار چاپ با کیفیت بسیار بالا را دارید اما از یک برنامه ساده استفاده می‌کنید مسلما حاصل چاپ، انتظارات شما را به عنوان کاربر برآورده نخواهند کرد.

البته استفاده از حالت‌های رنگی RGB(Red-Green-Blue) و CMYK(Cyan-Magenta-Yellow-Black) نیز مهم هستند. بسیاری از نرم افزارهای طراحی همچون فتوشاپ، تصاویر را با فرمت رنگی RGB تولید می‌کنند و به پرینتر ارسال می کند. حال آنکه، چاپگرها با استفاده از قالب رنگی CMYK فرآیند چاپ را انجام می‌ دهند. در زمان تبدیل RGB بهCMYK ، معمولاً تفاوت‌های محسوسی در تن‌های رنگ به وجود می آید، و غالبا باعث کاهش کیفیت چاپ می‌شوند.

حالت زنگی RGB، کیفیت نوری
حالت زنگی CMYK، کیفیت چاپ

مانیتورها و تاثیر آنها بر کیفیت چاپ

دیگر مورد موثر در کیفیت چاپ را می‌توان، به تفاوت تصویری که در صفحه‌های نمایشگر مانیتور یا لپ تاپ‌ها مشاهده می‌شود و محصول چاپی مرتبط دانست. عاملی که ممکن است مانیتور شما را تحت تاثیر قرار دهد و مستقیما بر کیفیت چاپ اثر دارد رزولوشن مانیتور هست. در مقایسه تصویری که روی نمایشگر مانیتور مشاهده می کنید و تصویری که پرینتر چاپ می‌کند دقیقا یکی نیستند. که از دلایل کاهش کیفیت چاپ برگه‌های پرینت شده باشند.

زبان ماشین پرینترها و تاثیراتی که بر روی کیفیت پرینت می‌گذارند

دو زبان ماشین رایج برای پرینترها وجود دارند که، عبارت اند از زبان کنترل چاپگر (PCL) و زبان پست اسکریپت (PS). این دو زبان به طور چشمگیری بر افزایش و کاهش کیفیت چاپ تاثیر دارند.

زبان کنترل چاپگر (PCL)  توسط  بسیاری از تولیدکنندگان ماشین های اداری و سازگار با سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود. این زبان برای ایجاد تصاویر به دستگاه وابسته است و به سخت افزار پرینتر دستور می دهد تا بخش‌هایی از داده های فایل ارسالی را ایجاد و چاپ کند. زبان پست اسکریپت (PS) نیز وجود دارد. این زبان همچنین توسط تولید کنندگان ماشین های اداری و سازگار با سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌شود.  با این تفاوت که زبان پست اسکریپت (PS) مستقل از چاپگر و کندتر کار می‌کند، اما چاپ‌هایی با کیفیت استثنایی ایجاد می‌کند.

تاثیرات سیستم عامل‌‌ها در کاهش کیفیت چاپ

سیستم عامل‌‌ها و نسخه‌های آنها نقش مهمی در کیفیت چاپ دارند. زبان کنترل چاپگر با سیستم عامل‌های مختلف به خوبی کار می‌کند اما زبان پست اسکریپت فقط برای سیستم عامل‌های مکینتاش بهینه سازی شده است. پس بروز رسانی درست ویندوز برای کارکرد درایور بسیار اهمیت دارد.

کاغذ و نقش آن بر کاهش کیفیت چاپ

کاغذ نیز در کیفیت چاپ موثر است. در تنظیمات پرینتر کیفیت، جنس و ضخامت کاغذ، براساس استاندارد جهانی تعریف شده است. و در صورتی که تنظیمات مربوط به کاغذ چاپگر با کاغذی که از آن استفاده میکند، تفاوت داشته باشد می‌تواند باعث کاهش کیفیت چاپ شود. با توجه به نوع دستگاه و تکنولوژی دستگاه (لیزری، جوهرافشان) که نوع کاغذ های سازگار با آنها تعریف شده است و هرگونه نا هماهنگی کیفیت مطلوب را در اختیار کاربر قرار نمی دهد. برخی از پرینترها که برای ایجاد چاپ با کیفیت بالا، به نوع خاصی از کاغذ نیاز دارند. بنابراین، ابتدا به نوع کاغذ مصرفی خود دقت باید کرد.

پیشنهاد برای مطالعه بیشترتنظیمات کاغذ در پرینترهای HP

ابتدا باید توجه داشت که هر پرینتری توانایی رزولوشن خاصی را دارا می باشد و طبیعتا ممکن است چاپ مورد نظر شما را برای شما ارائه دهد. فارغ از این موضوع استفاده از کارتریج های و مواد مصرفی با توجه به قطعات مستهلک یا با کیفیت پایین، به روی کیفیت و وضوح چاپ تاثیر می گذارد. اما اگر از سلامت کارتریج و مواد مصرفی خود اطمینان دارید. در نهایت باید به بررسی علل عدم کیفیت چاپ مطلوب در پرینتر خود بپردازید، که می توان به عوامل زیر اشاره نمود:

– نوع چاپگر و میزان رزولوشنی (dpi) که توانایی چاپ آن را دارد

– شارژ کارتریج

 خرید کارتریج بازیافتی

 استهلاک قطعات مصرفی (درام، مگنت)

 کیفیت پایین مواد مصرفی (جوهر ، تونر)

 پایان یافتن تونر یا جوهر کارتریج

 تنظیمات اشتباه و آلودگی هد پرینتر یا مسدود شدن نازل

 پخش اشتباهی یا ناکافی رنگ ها

 معیوب بودن لیزر اسکنر دستگاه

 معیوب بودن فیوزر

 معیوب بودن اتصالات

 اختلال در دروند کار بردهای الکترونیکی

 وضوح پایین فایل های تصاویر و متون

باید متذکر شد، که در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، الزامی‌ست که با شرکت‌های معتبر خدمات ماشین های اداری تماس حاصل نمایید؛ تا مشکل دستگاه توسط یک کارشناس، رفع گردد.

نظرات

  1. Avatar for سعید عدولی مجتبی مجیدی : 1403/03/12 at 5:24 ب.ظ

    این مقاله بسیار جامع بود و به تمامی سوالات من پاسخ داد. حالا می‌توانم با اطمینان بیشتری به بررسی مشکلات پرینترم بپردازم. ممنون از نویسنده

  2. Avatar for سعید عدولی ناشناس : 1403/03/12 at 5:24 ب.ظ

    من فکر می‌کردم مشکل از خود پرینتر است، اما با خواندن این مقاله متوجه شدم که کیفیت کاغذ و تنظیمات چاپ هم می‌توانند تأثیرگذار باشند. عالی بود

  3. Avatar for سعید عدولی ناشناس : 1403/03/12 at 5:23 ب.ظ

    توضیحات بسیار دقیق و کاربردی بود. نمی‌دانستم که تونر کم می‌تواند باعث این مشکل شود. حتماً تونر پرینترم را چک می‌کنم

  4. Avatar for سعید عدولی مهناز قاسمی : 1403/03/12 at 5:22 ب.ظ

    مقاله بسیار مفیدی بود! من همیشه با مشکل چاپ کم‌رنگ مواجه بودم و حالا می‌دانم که چه چیزهایی را بررسی کنم. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فنی رایگان